Page 9 - Keramick

Basic HTML Version

9
Keramický zpravodaj 27 (3) (2011)
Na obr. 4 je znázorněn schematicky princip posunování
dynamické klenby pomocí pasivního prvku. Situováním
pasivního prvku na výšce h
2
, případně h
3
se dosáhne posu-
nutí dynamické klenby do oblasti svislé části zásobníku.
To neumožňuje její stabilizaci a uchycení na konstrukci
zásobníku.
3.2. Numerický příklad výpočtu polohy dynamické
klenby
V práci [2] je definována ideální sypká hmota, pomocí kte-
ré lze provádět experimenty, jejíž výsledky korespondují
s popisem zákonitostí pohybu sypkých hmot uvedeným
v [4,5,6]. Výsledky experimentálních zkoušek s ideální syp-
kou hmotou lze aplikovat jako srovnávací etalony pro
experimenty s reálnou sypkou hmotou.
Polohu dynamické klenby nad výpustným otvorem lze pak
měnit nastavováním velikosti výpustného otvoru:
Numerický příklad:
Za předpokladu konstantního úhlu vnitřního tření (ideální
sypká hmota [2],
ϕ
e
= 30°) je řešena výška dynamické
klenby pro dvě velikosti výpustného otvoru:
1. Při volbě velikosti výpustného otvoru
D
1
= 0,5m je
poloha dynamické klenby ve výšce H2=1,296 m nad
výpustným otvorem.
2. Při volbě velikosti výpustného otvoru
D
1
= 1,5m je
poloha dynamické klenby ve výšce H2=3,8m nad
výpustným otvorem.
Na Obr. 5 je znázorněna zákonitost platící pro ideální syp-
kou hmotu [2], vyjadřující relaci mezi velikostí průměru
výpustného otvoru D a výškou statické a dynamické klen-
by. Pro určitou velikost výpustného otvoru vzniká ve výšce
H2 dynamická klenba a ve výšce H1 statická klenba. Pro
ideální sypkou hmotu má tato zákonitost lineární průběh.
4. Závěr
Logistický přístup řešení situací v sypkých hmotách inicio-
val popis výchozích paradoxů vznikajících při hledání opti-
mální relace mezi náklady na provoz zařízení, investicemi,
informačními a finančními toky na jedné straně a mecha-
nicko-fyzikálními vlastnostmi sypkých hmot, aplikovanými
konstrukčními materiály a konstrukčním řešením doprav-
ních, procesních a skladovacích zařízení na straně druhé.
Z praktického hlediska a zkušeností je zřejmé, že dosavad-
ní klasické přístupy k řešení problematiky výroby, dopravy
Obr. 5
Závislost polohy statické a dynamické klenby nad výpustným otvorem jako funkce velikosti výpustného otvoru, při
konstantním úhlu vnitřního tření
a skladování sypkých hmot je vhodné doplnit o komplex-
nější přístup zohledňující nejen technická, ale i ekonomic-
ká a další hlediska.
První paradox řešení spočívá v relaci zásobníku k doprav-
ním cestám:
A)
Optimálním výpustným otvorem zásobníku je z hle-
diska sypké hmoty ten, u kterého nedochází k zužo-
vání dopravního průřezu ve směru pohybu sypké
hmoty. To znamená dopravní trasa, mající dostateč-
ně veliký a stále stejný (nebo zvětšující se) průřez.
B)
Optimálním dopravníkem je z konstrukčního, ale
i z ekonomického hlediska ten, který má minimální
konstrukční rozměry. To z hlediska zabezpečení kon-
tinuity dopravy potřebného množství sypké hmoty
znamená, že dopravní rychlosti jsou vyšší a doprava
má pak dynamický charakter.