Page 51 - Keramick

Basic HTML Version

51
Keramický zpravodaj 28 (3) (2012)
31. května-16. září 2012,
Výstavní sál,
Uměleckoprůmyslové museum v Praze,
17. listopadu 2, Praha 1
26. září – prosinec 2012, Západočeské muzeum v Plzni
leden – květen 2013, Muzeum skla a bižuterie
v Jablonci n. Nisou
České sklo je celosvětově považováno a uznáváno za kulturní
fenomén. Harrachovské sklárně v Novém Světě v Krkonoších
patří přední místo mezi podniky, které se v minulosti o proslulost
českého sklářství zasloužily. Sklárna, zmiňovaná v písemných
pramenech již počátkem 18. století, však zaujímá mezi českými
výrobci dekorativního a nápojového skla jedinečné místo nejen
svou třísetletou historií. Tradiční řemeslná zručnost, technologic-
ké zázemí a především prozíravá snaha využívat, ale i vlastním
přínosem rozvíjet, nejrůznější postupy v práci s křišťálovým a ba-
revným sklem jí vždy umožňovaly pohotově reagovat na stylové
změny, jimiž sklářská tvorba během 18. až 20. století procházela.
Na špičkové kvalitě řemeslného provedení i na umělecké úrovni
harrachovského skla a na jeho mezinárodní proslulosti se v prů-
běhu doby zásadně podílely četné významné osobnosti sklářské-
ho světa, technologové a umělci.
Nevšední schopnost rychle a svébytně odpovídat na nejnovější
vývojové tendence ovlivňující uměleckořemeslnou tvorbu sklár-
ně přinášela mnohá ocenění na domácích i mezinárodních vý-
stavních přehlídkách včetně všech důležitých výstav světových.
ZNOVÉHOSVĚTADOCELÉHOSVĚTA
/
300 LETHARRACHOVSKÉHOSKLA
(From Neuwelt to the Whole World/300 Years of Harrach Glass)
Pohár na šampaňské
,
1900–1901, bezbarvé sklo, kupa
zdola fialově podjímaná, volně
tvarováno
Stánek s harrachovským sklem
,
expozice sklárny na Světové výstavě ve Vídni 1873
Karafa a dvě číšky
,
kolem r. 1835,
bezbarvé sklo
broušené, žlutě
lazurované
Část
souboru na
čaj
, kolem
r. 1820,
bezbarvé
sklo
broušené
(Nový Svět),
bronzová
montáž
zlacená
(Francie)
Pohár s víkem
s řezbou
Zmrtvýchvstání
Krista
,
kolem r. 1840,
rosalinové sklo
broušené, řezané
uSouběžně s tím sklárna vždy hledala a zpravidla velmi úspěšně
nalézala cestu, jak svojí produkcí proniknout na evropské i zá-
mořské trhy, na stoly aristokracie, do interiérů měšťanstva a po-
sléze také do sbírek muzeí a milovníků sklářského umění.
Výstava k 300. výročí sklárny v Novém Světě vychází z dlouhodo-
bého soustředěného výzkumu archivních pramenů, zejména z fi-
remní dokumentace dochované v nezvyklé šíři. Přináší objevný,
zpřesňující a ucelený pohled na harrachovské sklo z celého období
činnosti sklárny. Prostřednictvím harrachovské produkce však na-
bízí také jedinečnou a neopakovatelnou možnost přiblížit podoby
českého skla v celém jeho vývoji od baroku přes období biederme-
ieru, historismu, secese a dekorativismu až po současnost.
Záštitu nad výstavou převzal Karel Schwarzenberg, ministr za-
hraničních věcí České republiky.
Výstava vznikla za laskavé podpory Sklárny Novosad & syn, Ha-
rrachov a Georga Höltla, Glasmuseum Passau.
www.upm.cz