Page 50 - Keramick

Basic HTML Version

50
Keramický zpravodaj 28 (5) (2012)
skou Karlovy Vary. V expozici se presentoval i ateliér Design
keramiky Dubí.
Že půjde o významný marketingový počin v době, kdy se zaha-
juje řada dalších náborových aktivit pro získání žáků zejména
do 1. ročníku oboru Technologie silikátů (Technologie kerami-
ky) jsme psali v čísle 4/2012, pod názvem „Keramika byla, je
a bude“. Velmi vysoká účast a zájem návštěvníků po celou
dobu trvání akce, předčila očekávání všech zúčastněných.
design
(Design)
I když změna se nejeví jako velká, musíme přijmout ná-
zor, že k určitému rozvolňování struktury dochází. Je to
způsobeno únikem OH– skupin, které jsou „sevřeny“
v oktaedrické vrstvě uprostřed trojsouvrství (viz střípky 4).
Při teplotě 573 °C je vidět na křivce náhlejší vzestup od-
povídající modifikační přeměně křemene (
β→α
), což je
spojeno se zvětšením objemu, které u čistého křemene
činí 2,4 %. Od 900 °C dochází ke smršťování související
se vznikem různorodých krystalizačních produktů, podle
výchozího mineralogického složení. Obecně se zde může
jednat o anortit, gehlenit, cristoballit, dále také o diopsid,
wollastonit, cordierit, spinelovou fázi, mullit, a u montmo-
rillonitu i křemen. Každá jednotlivá surovina se chová podle
svého složení individuálně, což na křivce DTA se projevuje
v oblasti teplot 900-1000 °C kolísavým průběhem s růz-
nými povětšinou nepříliš výraznými exo-prodlevami (viz
obr. 2, střípky 21). Teplotu 1000 °C (viz obr. 1) dle grafu
můžeme pokládat vzhledem k následujícímu ještě prud-
šímu smršťování za počátek slinování (zkouška ukončena
s ohledem na možnosti dilatometru při 1100 °C). Lze
konstatovat, že velmi podobný průběh křivek zaznamenali
u illitických materiálů mnozí jiní autoři [3,4,5]. Uvedenému
zvětšování vnějšího objemu můžeme přisuzovat zhoršování
kompaktnosti hmoty. Z toho vyplývá, že by nebylo vhodné
použít ve výrobě jako jedinou surovinu charakterizovanou
právě touto vlastností. Aniž by to autoři v práci [5] zvláště
zdůraznili, přídavkem 30 % kaolinitické suroviny k cihlář-
ské hubené hlíně zajistili nižší narůstání (skoro o polovinu),
s následujícím rovnoměrnějším sestupem dilatometrické
křivky až po slinutí. Touto úpravou složení hmoty docílili
zlepšení vlastností výrobků. Opačně působil přídavek ka-
olinitické suroviny k plastickému cihlářskému jílu, a také
k jílu slinutému (vysoce vápnitému s 21 % Ca CO
3
) – zhor-
šila se citlivost k sušení a zejména mrazuvzdornost. Je zřej-
mé, že poměr mezi třívrstvými a dvouvrstvými minerály má
v cihlářské technologii velký až zásadní význam. Dostáváme
se k otázce, jaký by měl být tento poměr v pracovních
hmotách pro jednotlivé druhy výrobků. Dobrým vodítkem
k orientaci při sestavování pracovních směsí mohou být zde
předložené úvahy založené na analýze průběhu termických
křivek s cílem docílit co možná nenáhlých změn hmotnosti
a objemu při výpalu. Právě průběhy křivek nám mohou
výrazně napomoci k optimalizaci složení pracovních hmot.
Každý jíl, hlína či směs surovin se podle svých přirozených
vlastností projeví svým specifickým průběhem křivek, a jde
o to, aby jejich průběh byl správně aplikován. Při tom není
nezbytné znát detailní mineralogické složení surovin. I když
tento pohled není běžně v odborné literatuře rozváděn,
může keramikovi účinně posloužit.
Literatura
[1] Kunc J.: Problematika výpalu šamotového ostřiva v ro-
tační peci, disertační práce, VUT FAST, Brno (1976)
[2] Naga S. M.a kol.: Porcelainized Stoneware Tiles Based
on Egyptian Granite, Interceram (5) (2012) 286-290
[3] Morávek J.: Dilatometrie keramických plastických suro-
vin. Základní jílové minerály, Sborník geol. věd (1964)
řada TG–sv.4, 86-92
[4] Sokolář, R.: Vliv kalcitu na zatažení a nevratnou roz-
tažnost cihlářského střepu, Keramický zpravodaj 25 (1)
(2009) 9
[5] Schmidt-Reinholz, Ch., Schmidt, H.: Different Effects of
Kaolin-Type Mineral in Brickwork Bodies and Products,
Tile and Brics (5) (1984) 336
Úspěšná akce – Designblok 12
Openstudio Šporkovský palác
Prezentace designérů, de-
signérských studií, škol i vi-
zionářské projekty světových
značek se letos představili na
Designbloku poprvé samo-
statně a pod jednou střechou
Openstudia, nebo-li Laboratoře
současného designu.
V pěti patrech Šporkovského paláce se vystavovala móda,
šperky, designérské prototypy, koncepty a vizionářské
studie.
V prostorách Openstudia byla i expozice Designblok Talent
Cards, představující naděje českého designu. 
Díky prostředkům z projektu Národní soustava povolání
byla dána možnost představit široké veřejnosti Sektorovou
dohodu keramika a střední keramické školy, konkrétně
Střední uměleckoprůmyslovou školu Bechyně, Střední školu
Horní Bříza a Střední průmyslovou školu keramickou a sklář-